۱۳۹۸ شهریور ۱۴, پنجشنبه

به ملکه زهرا پهلوی سلام کنید!


امروز با اسکرین شاتی که از اکانت رسمی اینستاگرام  دختر رضا پهلوی منتشر شد در کمال حیرت متوجه شدم که نام کامل  دختر بزرگ رضا پهلوی  متولد سال ۱۹۹۲ نور زهرا است.  


 نام زهرا که بی هیچ شبه ای حاکی از ارادت والدین بچه به فاطمه زهرا کل و به تبعش کل پکیج مقدسات شیعی است.  

در واقع در ایران امروز به جز خرمذهب های شیعی از سنخ پاسدار و بسیجی دیگر کسی این نام را برای فرزندش انتخاب نمی کند. برای همین قابل درک است چرا این خاندان «ایرانساز» پهلوی تا به امروز نام «زهرا»  رو با وسواس از ما مخفی می کردند تا اینکه خود زهرای بیخبر از کانتکست بند رو آب داد: Zahra is my middle name :)

آیا این نهایت تناقض نیست کسی که خودش رو مدافع سکولاریسم برای ایران معرفی می کنه نام  دخترش رو  زهرا  بگذاره؟
یکی میتونه بپرسه مردک تو که داعیه سکولار بودن داری چرا سکولاریزاسیون رو از نام گذاری  ژن خوب خودت شروع نکردی؟ آن هم دختری که به زعم شما وارث قانونی تاج و تخت کیانی است! 

آیا نامگذاری همان قدر مهمل و تناقش آمیز نیست اگر خامنه ای نام فرزند بزرگش «مجبتی» را بابک  میگذاشت که نماد اسلام‌ستیزی است؟ 

البته ارادت به اهل بیت در خاندان پهلوی چیز تازه ای نیست و پیشینه اش حتی بر می گرده به قبل از تاجگذاری رضا خان.  در سال ۱۹۲۴ سردار سپه که پس از شکست طرح جمهوریت وجهه سیاسی اش به شدت خدشه دار شده بود به قم رفت تا با استمالت از گنده آخوندهای قم آبروی رفته رو به جوی بازگرداند و تا حدی هم موفق شد (منبع).  ارادت پهلوی دوم به ائمه و حتی توهمات «کمربسته بودن»ش به امامان هم فکت های ثبت شده ی تاریخی هستند. باز گذاشتن دست مالاها و نهادها و شبکه های اسلامیست به رغم سرکوب سایر جریان های سیاسی هم که عاقبت بلای جان سلطنت شدند البته از فکت های آشکار تاریخی هستند. 

اما طرفه آنکه ارادت پهلوی ها به کیش کثیف شیعه حتی پس از انقلاب ۵۷ ادامه پیدا می کنه. نور *زهرا* زمانی در آمریکا به دنیا میاد که ۱۳ سال از تبعید دارو دسته پهلوی گذشته. به این ترتیب می بینیم ۷۱ سال بعد خروج  رضا از سربازخانه نوه اش هنوز هم برای نامگذاری فرزندانش متوسل به قدیسان شیعه است. 

با این تفاصیل آیا دوز بالایی از حماقت لازم نیست که تصور کنیم دخیل بستن به ابوزهرا پهلوی که  چنین مهر عمیقی به تشیع دارد کاندیدای مناسبی برای خلاصی ایران از ملاسالاری شیعی هستند؟


۳ نظر:

  1. درورد بر شما.در اولین نکته قبل از اینکه به زهرا اشکال بگیرید باید از همون اول به نور اشکال می گرفتید چون نور کلمه بسیار متداول در قرآن و اسلام هست سوره ای به نام نور در قرآن می باشد و حتی آیات بسیار هست که خدا را با نام نور معرفی میکند
    من فقط درک نمیکنم که چرا مشکل با یکسری از اسم هاست و درک نمیکنم که چرا قضاوت میکنید ما میتونیم اعتقاداتی داشته باشیم که شاید به نظر شما تناقض محسوب بشه ولی از نظر شخص اعتقادش براش محترم و کاملا صحیح باشه درست سکولاریسم مبنای جدایی دین از سیاست باشه اما دلیل برای نداشتن اعتقاد و ضد دین بودن نیست اگر در آمریکا دین از سیاست جداست دلیل بر این نیست که افراد دولت اعتقادات خود را منکر بشوند آنها فقط می‌توانند این اعتقادات را در محیط خصوصی خودشون نگه دارند و پایبند باشند و کسی رو مجبور به پیروی از آنها نکنند
    و باید بگم دین به معنای روش زندگیست هر چیزی که شما برای داشتن زندگی بهتر به آن متوسل میشوید بعضی به بودا بعضی هندوئیسم بعضی ندانم گرا و....هستند پس به انتخاب یک فرد برای روش زندگیش باید احترام گذاشت تا جایی که آن فرد به شما با دینش به شما آسیب نزنه
    و دوم اینکه اسم ها مذهب ندارند اگر شاهزاده اسم آمریکایی انتخاب میکردند صرفا جهت دوست داشتن یا معنی اسم و به دلایل دیگر بود به جز اینکه منکر ایرانی بودن خود بشوند البته فکر کنم اگه اسم آمریکایی می‌گذاشتند هیچ ایرادی به انتخاب نمی‌گرفتند و مشکل فقط با اسم عربی هست.اسم ها یدک کش دین یا مذهب نیستند اسم ها ریشه دارند ریشه ترکی عربی عبری و....اکثرا با توجه به معنی انتخاب میشوند و سعی در این است که اسمی اصیل انتخاب بکنیم با معنی درخور شأن.اسم هایی که به اسلام ربط میدهید قبل از اسلام هم وجود داشته فقط از قضا بر اشخاص مربوط به این دین گذاشته شده و به نظرم نور زهرا ترکیب زیبایی داره که به معنی نور شکوفه یا نور گل که در زبان فارسی زهرا صفت محسوب میشود برعکس عربی و به معنای درخشان است و میشه گفت نور درخشان(شکوفه نور هم که عالی و من فکر نمیکنم شما توانایی رد این زیبایی ترکیب داشته باشید)
    یکبار فردی به من گفت که از اسم های عربی و اسلامی متنفر است و اسم های ایرانی زیباست و من در جواب گفتم که اسم فریدون یا کیانوش یا پرویز دوست داری؟و در کمال تعجب گفت نه(خنده دار نیست!)گفتم شاعر بزرگ ما که پاسدار زبان فارسی بود و زبان کنونی ما مدیون ایشان هست ابوالقاسم فردوسی با اسمی عربی و مذهب اسلام این کار بزرگ به انجام رساند و چه فرقی می‌کنه اسم چه ریشه و سر گذشتی داشته باشه کاش فرد آدم مفید و انسان باشه(اکثر دانشمندان ایران بعد از اسلام بودند و باید گفت که ما در زمان قبل از اسلام هم یکتا پرست بودیم و اصلی ترین و بنیادی ترین پایه همه ادیان الهی یکتا پرستی چه مسیحیت و چه یهودیت پس همه سرچشمه و مقصد یکسان دارند و این بستگی به فرد داره که کدام انتخاب کنه و اگر درست به آنها عمل بشه همه به یک پاسخ می رسیم که آنها هم خداست به عنوان تنها معبود جهانیان)
    بیشتر اسم ها از زبان و گویش و فرهنگ گرفته شده اند و حتما دلیل بر ذکر یک شخص خاص در تاریخ نیست گفتم فقط از سرنوشت و قضاست که رجوع به شخص خاصی میشود.لطفا فضاوت نکنید و فکر نکنید اگر من اسمی دارم دلیل بر قضاوت بر تفکر،نوع نگرش و زندگی من داشته باشید همانطور که دکتر علی شریعتی، مولانا، حافظ، خیام و...همه به دین اسلام و علاقمند به آن بودند اما با نگرش و بصیرتی متفاوت به آن می‌پرداختند و به آن اعتقاد داشته اند.
    امیدوارم اسلام را از دید آنها بتوانید درک کنید حتی اگر اعتقادی به آن نداشته باشید نه از روش و سبک افراد سبک مغز زمان الان.امیدوارم اسلام از عمق شعر ها و نوشته های سعدی قضاوت کنید نه صحبت های پوچ بالای منبر ها.اول شناخت کامل پیدا کنید و ذهنیت های به وجود آمده را کنار بگذارید تحقیق کنید و بدون هیچ تعصب و ملیت و تاریخ به آن بنگرید همانطور که کوروش بزرگ به مبنای این جهان با دیدن این نظم که تصادفی نیست پی برد. زمانی که بابل را فتح کرد آنها را با همان دین و فرهنگ پذیرفت و کسی را مجبور به تغییر در تفکر و اعتقادش نکرد و عاشقانه حکومت کرد و حمایت کرد.با قلبی باز مخلوقات خدا را بپذیریم.بدرود

    پاسخحذف
  2. خیلی جذاب و تعجب آور است که در غرب زندگی کنی و هویت و اعتقادات خود را از دست ندهید و این واقعا کاری سخت و در عین حال غرور آفرین است.

    پاسخحذف
  3. توصیه میکنم کتاب در ستایش زندگی از مسیحا برزگر را بخوانید تا بیشتر به شما در نگرشتون کمک بکنه

    پاسخحذف